To kluczowa umiejętność, która pozwala w pełni cieszyć się spływami kajakowymi oraz umiejętność bezpiecznego dotarcia do celu. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to trudne, opanowanie kilku podstawowych technik sprawi, że sterowanie kajakiem stanie się naturalne. Odpowiednia postawa i ułożenie ciała mogą wpłynąć na stabilność kajaka oraz jego płynność na wodzie. Kto steruje kajakiem, jak to zrobić – na to odpowiadamy poniżej.
Techniki sterowania kajakiem jednoosobowym
Jak kierować kajakiem? Przede wszystkim należy opanować podstawowe techniki wiosłowania i kontrolowania kierunku. Najważniejsze jest utrzymanie stabilnej pozycji. Siadamy w centralnej części łódki z nogami lekko zgiętymi w kolanach, trzymając wiosło obiema rękami. Aby płynąć prosto, wiosłujemy równomiernie po obu stronach. Do skręcania wykorzystujemy wiosło: gdy chcemy skręcić w prawo, wiosłujemy lewą stroną, a gdy w lewo – prawą stroną. Ważne jest także prawidłowe ułożenie wiosła, aby jego końcówka była zanurzona w wodzie pod kątem, co zapewnia lepszą kontrolę.
Sterowanie kajakiem dwuosobowym
Sterowanie kajakiem dwuosobowym wymaga współpracy i koordynacji pomiędzy osobami znajdującymi się na przednim i tylnym siedzeniu. Kluczem do efektywnego manewrowania jest odpowiednie podzielenie ról. Osoba siedząca z przodu odpowiada za tempo wiosłowania, a także utrzymywanie równowagi, oraz pełni rolę szlakowego podczas gdy osoba z tyłu pełni rolę sternika. To właśnie na niej spoczywa główna odpowiedzialność za zmiany kierunku oraz omijanie przeszkód.
Zatem jak sterować kajakiem dwuosobowym? Niezbędna jest tutaj synchronizacja wiosłowania – tylko wtedy łódka płynnie porusza się do przodu. Gdy pojawia się potrzeba skrętu, sternik z tyłu powinien stosować te same techniki co w kajaku jednoosobowym, natomiast osoba z przodu może kontynuować wiosłowanie, by utrzymać prędkość.
Kto steruje kajakiem?
W łódce jednoosobowej sprawa jest prosta – za sterowanie odpowiada wioślarz. Natomiast w dwuosobowej odpowiedzialność jest podzielona. Zgodnie z przyjętą zasadą, to osoba siedząca z tyłu ma większą kontrolę nad kierunkiem i manewrami. Przednia osoba wspomaga płynięcie, zapewniając stabilność i tempo. W przypadku bardziej doświadczonych załóg możliwa jest większa elastyczność – np. w trudnych manewrach obie osoby mogą się angażować w sterowanie.